Informing
Policy
for Progress
רציפות חינוכית בזמן משבר מתמשך

קווים מנחים ליצירת רציפות חינוכית בעת חירום מתמשך

/

פברואר 2024

SHARE

READ ONLINE

CITATION

(1970). קווים מנחים ליצירת רציפות חינוכית בעת חירום מתמשך. מוסד שמואל נאמן.
https://www.neaman.org.il/press_room/%d7%a7%d7%95%d7%95%d7%99%d7%9d-%d7%9e%d7%a0%d7%97%d7%99%d7%9d-%d7%9c%d7%99%d7%a6%d7%99%d7%a8%d7%aa-%d7%a8%d7%a6%d7%99%d7%a4%d7%95%d7%aa-%d7%97%d7%99%d7%a0%d7%95%d7%9b%d7%99%d7%aa-%d7%91%d7%a2%d7%aa/

דוח חדש של מוסד נאמן מציג קווים מנחים ליישום ע”י מערכת החינוך במצב חירום מתמשך בו חלק מהאוכלוסייה מפונה:

https://www.neaman.org.il/Guidelines-for-Creating-Educational-Continuity-During-Prolonged-Crisis-Situations

מטרת הניתוח וההמלצות המוצגים בדוח היא לאפשר לכל תלמידי ישראל, ובפרט לתלמידים המפונים, רציפות לימודית.

המחקר נערך במהלך כשלושה חודשים לאחר פרוץ מלחמת חרבות ברזל ב-7 לאוקטובר 2023 שעימתה את מערכת החינוך עם אתגרים מורכבים עימם לא התמודדה בעבר, אך עלולה להתמודד בעתיד בעת התרחשותם של אירועי חירום מתמשך נוספים.

הדוח נכתב ע”י צוות מומחים שפועל במסגרת פורום “חינוך בחירום” של מוסד שמואל נאמן למחקר מדיניות לאומית.

מטרת הצוות היתה לאפיין ולהמליץ על התארגנות מערכת החינוך בחירום מתמשך.

פעילות הצוות כללה סקירת ספרות העוסקת בנושא חינוך בחירום ובדרכי התמודדות של מדינות עם מצבי חירום מתמשך, מפגשים עם מחזיקי עניין המעורבים בחינוך בחירום, עדויות של חברי.ות הצוות המעורבים במערכת החינוך במגוון תפקידים בעת המלחמה, שאלון שהופץ בקרב הורים ומורים מאזורי העימות, וסקר דלפי לבחינת הסיכונים וההזדמנויות הניצבים בפני מערכת החינוך בעת חירום זו.

המסמך מציג שלושה סיכונים וארבע הזדמנויות העומדים בפני מערכת החינוך בעת חירום ודרכי פעולה למיתון (או הסרת) הסיכונים ולמיצוי ההזדמנויות.

ראשת ה”פורום לחינוך בחירום”, פרופ’ אורית חזן: “מטרתנו היא לאפשר לכל תלמיד או תלמידה  ישראלים להמשיך את לימודיהם ברציפות, גם בעיתות חירום, ובכך להבטיח את רווחת ילדי ישראל בטווח המיידי, הבינוני והארוך”. כמו כן הוסיפה פרופ’ חזן הסבר על העמדה הביקורתית שמציג הדו”ח, “מאמצינו מכוונים לחיזוק מערכת החינוך במטרה להבטיח את מוכנותה ויציבותה גם בעת מצבים קשים ומאתגרים. כדי לעשות כן, אנו מחויבים להצביע על הקשיים והנקודות דורשות שיפור. סקרנו בדו”ח זה לא מעט הזדמנויות ומשאבים אשר יכולים לסייע רבות לעשות כן”.

ניתן להאזין לפודקאסט שבו פרופ’ חזן מציגה נתונים שנאספו במסגרת המחקר ותכנית פעולה שגובשה במטרה לאפשר רציפות חינוכית לכל תלמיד וכל תלמידה בישראל גם בעת מצב חירום מתמשך הכולל פינוי:

https://open.spotify.com/episode/5uXWAkBuBttHu8kWu3dagu?si=c4163ea5ffd546f1

חברי הפורום: ד”ר ענת אבן זהב, לילך איילי, ד”ר יואב ארמוני, ד”ר ציפי בוכניק, שלומי דהן, יוסי זמרי, פרופ’ אורית חזן (ראש הפורום) טל ילון, פרופ’ ראובן כץ, צפית לוקץ, ד”ר מגי (מרגלית) מועלם, רחל פרלמן

 

לתיאום ראיון עם פרופ’ אורית  חזן: oritha@technion.ac.il

 

Upcoming Events