מטרתו של פרויקט “תמורה” היא לחולל תמורה במצב הקיים ביחס ללימוד המקצוע מדעי המחשב על-ידי תלמידות תיכון. הפרויקט משותף לטכניון, למוסד נאמן ולמרכז המורים הארצי למדעי המחשב, והוא מתבצע כחלק מהכרזת הכנסת על שנת תשס”ג כשנת קידום נשים במדע ובטכנולוגיה. יום העיון המכונה תלמידות@רשת.מדעי-המחשב מתבצע כחלק מהפרויקט, ושמו מעיד על מטרתו, על אוכלוסיית תלמידות התיכון בו הוא מתמקד, ועל אחד האמצעים האפשריים להשגת המטרה – בניית רשת של מחויבות אישית ותמיכה הדדית בין תלמידות, תלמידים, מורות ומורים למדעי המחשב. הצוות המוביל את פרויקט “תמורה” מורכב משלוש חוקרות בתחום הלמידה וההוראה של מדעי המחשב. נושאים במדעי המחשב החלו להשתלב בהרחבה בתכניות הלימודים התיכוניות רק במהלך שני העשורים האחרונים, בעקבות ההתפתחות הדרמטית של התחום באקדמיה והשפעותיה של התפתחות זו על התעשייה, החברה והמציאות היומיומית. בשנות השבעים והשמונים של המאה הקודמת בודדים היו בתי הספר התיכוניים בישראל שבהם לימדו נושאים בתכנות, באלגוריתמיקה ובחישוביות. עם תחילת המאה העשרים ואחת, אין כמעט בית ספר תיכון בישראל שלא מלמדים בו נושאים אלה. מהפך זה בתוכניות הלימודים התיכוניות חל במשך שנים ספורות, בהן פעלו כותבות נייר עמדה זה במסגרת צוותי מחקר ופיתוח של חומרי לימוד וגישות הוראה ייחודיות למדעי המחשב בתיכון. התחום האקדמי אליו אנו משתייכות הוא חינוך מדעי המחשב – Computer Science Education או בקיצור CSE. בדומה להתפתחות של מדעי המחשב, גם הנגזרת החינוכית היא תחום המתפתח בהתמדה, וקהילת העוסקים במחקר חינוכי בתחום מדעי המחשב הולכת וגדלה הן בישראל והן בעולם. קהילייה זו מתמקדת בהיבטים פסיכולוגיים, חברתיים ותרבותיים של הוראת הדיסציפלינה. כחלק מקהילייה זו, פרויקט “תמורה” מתמקד במאמצים להבין ולשנות את מקומן של תלמידות תיכון ישראליות בתרבות המחשוב בת זמננו בכלל, ובתרבות הכיתה הלומדת מדעי המחשב בפרט. נייר העמדה מאורגן בארבעה חלקים. בחלק הראשון נסקור את הרציונל לפרויקט “תמורה”. בחלק השני יורחב הרקע בנושא נשים במדעי המחשב ויוצגו מחקרים ופרויקטים הנעשים בעולם בהקשר לנושא. בחלק השלישי יובאו ממצאים ממחקר הגישוש שביצענו בשנה”ל תשס”ב בשיתוף מורים למדעי המחשב. בעקבות הממצאים, תוצג תמונת מצב ראשונית של תרבות הכיתה הלומדת מדעי המחשב בבתי ספר תיכוניים בישראל, בדגש על מקומן ושילובן של בנות בתרבות זו. החלק הרביעי והמסכם ידון בדרכים אפשריות לשינוי המצב ויציע כיווני פעולה להגדלת מספרן ולהגברת מעורבותן של תלמידות בלימודי מדעי המחשב בתיכון.