בחינת היבטי כלכלה, תעסוקה, ביטחון מזון ושירותי מערכת אקולוגית של החקלאות
רשויות המדינה מקדמות כיום במקביל שתי תכניות לשדה תעופה משלים לנתב”ג, בשני מיקומים: בבסיס נבטים בנגב ובבסיס רמת דויד בעמק יזרעאל. שטח שדה התעופה המוצע בעמק יזרעאל, והמרחב סביבו, הינו מרחב חקלאי המייצר תוצרת חקלאית ומוצרי מזון בעלי ערך כלכלי גבוה, ותרומה רבה לביטחון המזון בישראל, ערכים הנמצאים באיום מצד שדה התעופה המתוכנן.
מטרת הנייר הנוכחי הינה לאמוד את ההשפעה שיכולה להיות להקמת שדה תעופה בעמק יזרעאל על הייצור החקלאי האזורי, על הכלכלה והפרנסה מחקלאות במרחב, ועל אספקת המזון וביטחון המזון של הציבור הישראלי בכללו.
המרחב הנבחן בנייר מורכב מהשטח בו מיועד שדה התעופה להיבנות, ששטחו כ-23,000 דונם, מרביתו שטח חקלאי מעובד; ובנוסף המרחב שהוגדר כ”אזור סכנת ציפורים” ששטחו כ-554,000 דונם, מתוכם כ-162,000 דונם קרקע חקלאית מעובדת. שני המרחבים יחד מוגדרים בנייר הנוכחי כ”מרחב שדה התעופה המוצע”.
על פי הממצאים, אם יוקם שדה התעופה הוא יבטל כ-21,000 דונם קרקע חקלאית, ועשרות משקי בעלי חיים, ותשתיות תומכות כגון מרכזי מזון ומאגרים. באשר לאזור המוגדר “סיכוני ציפורים” – מכיוון שתהליכי תכנון הינם מתמשכים והפכפכים, קשה לדעת מה תהיינה המגבלות שיקבעו באזור זה. לפיכך, בחן הנייר הנוכחי תרחישים שונים למגבלות שיקבעו באזור “סכנות ציפורים”, ואת השפעותיהם על החקלאות במרחב, התוצר הכלכלי ואפשרויות הפרנסה מחקלאות, שירותי המערכת האקולוגית, ייצור מוצרי מזון מהחקלאות וביטחון המזון בישראל. פותחו 8 תרחישים אפשריים.
לפיכך, סך ערך הפגיעה הצפוי נע בין 127 מיליון ₪ בשנה, ל-1.32 מיליארד ₪ בשנה, או 1.6 מיליארד ₪ – 16.1 מיליארד ₪ ערך נוכחי ל-20 שנה. מספר האנשים שביטחון המזון שלהם יפגע כתוצאה מהקמת שדה התעופה נע בין 210,000 איש ועד 3.5 מיליון איש. זאת כתלות בתרחישים השונים.
בנוסף לסיכונים הכלכליים, המרחב החקלאי בעמק יזרעאל מהווה ריאה ירוקה ובה מערכות אקולוגיות שמספקות לחברה תועלות בריאותיות וחברתיות, ובכללן התרומה לביטחון המזון, תרומה למשק המים הודות ל”טיפול” בשופכין עם השימוש במים מושבים, וויסות איכות האוויר הודות לקליטת פחמן דו חמצני ומזהמים מהאוויר, הנאה מהנוף והשטחים הפתוחים שמושכים אליהם אוכלוסיה, וההסתמכות על שטחי C כמסדרון אקולוגי לשטחים הפתוחים שסביבו. הקמת שדה התעופה מסכנת את התרומה הקריטית של שטח C לרווחה החברתית הן בשטח C והן במרחב שסובב אותו.