Informing
Policy
for Progress

ניתוח מערכתי של מדיניות ומודלים של העברה טכנולוגית בהשכלה הגבוהה

ארנון בנטור, דפנה גץ, אושרת כץ-שחם
דוח /
ספטמבר 2021

שתפו

READ ONLINE

ציטוט

בנטור, א׳, גץ, ד׳, וכץ-שחם, א׳ (2021). ניתוח מערכתי של מדיניות ומודלים של העברה טכנולוגית בהשכלה הגבוהה. מוסד שמואל נאמן.
https://www.neaman.org.il/system-analysis-of-technology-transfer-policies-and-models-in-higher-education/

פרק זה מציג הערכה ביקורתית על מודלים של העברת טכנולוגית מהאקדמיה, בהתבסס על ניתוח מידע משלושת העשורים האחרונים ומקרה מבחן של העברת טכנולוגיות בתחום הבינה המלאכותית.

קיים צורך להערכה מחודשת של מדיניות האוניברסיטאות בהקשר ל”משימה השלישית” שלהן.

נדרש לקבוע מדיניות שתדריך את פעילות משרדי העברת הידע באוניברסיטאות על מנת שיוכלו לאזן בין פעולת המסחור, שהיא פעולה לינארית יותר מטבעה לבין פעילות של העברת טכנולוגיות, שהיא יותר הוליסטית, אינטראקטיבית ויזמית באופייה. מתן דגש להעברת ידע ושיתוף פעולה הדוק יותר עם התעשייה עשוי להביא לגידול במימון למחקר ובחשיבות המחקר.

יתרה מכך, חברי סגל ככל הנראה יביעו תמיכה במדיניות כזו, והיא צריכה להיות חלק בלתי נפרד מפיתוח היזמות באוניברסיטאות, בנוסף להשכלה התואמת את צרכי התעשייה והחברה ומחקר משמעותי ואפקטיבי.

מומלץ שהישגי האוניברסיטאות הקשורים ל”משימה השלישית” יכומתו וידורגו ברמות הלאומיות והבינלאומיות. חשוב שהדירוג של המוסדות האקדמיים יהיה מבוסס על מדדים רבים כדי לשקף את הדרכים השונות להשגת שלושת מטרות העל שלהן, וגם לאור מגוון המנגנונים הקיימים באינטראקציה בין האקדמיה לתעשייה ולחברה.

קישור אל הפרק בספר שנכתב על ידי חוקרי מוסד שמואל נאמן

Upcoming Events