בתקשורת
972.4.829.2329+
נאמן בתקשורת
מבחן התוצאה מראה: חוק השקיות נכשל לחלוטין
במשרד להגנת הסביבה מרוצים מחוק השקיות, שנכנס לתוקף בשנה שעברה ואוסר על חלוקה בחינם של שקיות פלסטיק ברשתות הקמעונאיות. המספרים מראים ירידה חדה בשימוש בשקיות ברשתות השיווק. בנוסף, גם “מדד חוף נקי” השתפר, כשלדברי המשרד 2017 הייתה השנה הנקייה ביותר בחופים ב-12 השנים האחרונות ולחוק השקיות השפעה ניכרת על המדד.
אולם, מספר השקיות שהציבור צורך אינו יכול להוות כשלעצמו מדד. זאת משום שמטרת החוק אינה צמצום מספר השקיות הנצרכות אלא צמצום הנזק שלדעת המחוקקים גורמות אותן שקיות.
העבודה שנעשתה במוסד שמואל נאמן מציגה עד כמה השקיות אינן מהוות מטרד סביבתי כה משמעותי, וכי קיימות דרכים אחרות (במקום קנס כה גבוה על הצבור) שניתן להשתמש בהם על מנת להפחית את השימוש בשקיות.
המגזר הכפרי בישראל מקופח
רחל אלתרמן
מחקר חדש של פרופ’ רחל אלתרמן מהטכניון מוכיח: המגזר הכפרי־החקלאי בישראל מופלה לרעה כפי שלא מופלה מגזר כפרי באף מדינה מפותחת. קיבוצים ומושבים סובלים מאפליה שלטונית מכוונת שמקורה בדעות קדומות ובדימוי מסולף. כלפי הקיבוצניקים והמושבניקים משתמשים בשפת גינויים המזכירה ולו במעט את השפה שבה תוקפים האנטישמים את היהודים. מתארים אותם עשירי הארץ הסוחטים את הקופה הציבורית וגוזלים פריווילגיות על חשבון אחרים – בשעה שהמציאות הפוכה.
המגזר הכפרי בישראל ,מקיבוצי ספר עד מושבי עולים, נרמס על ידי מדיניות קרקעית של ממשלות ורשויות ומוחלש כלכלית, חברתית הפוליטית. כה מוחלש שוויתר ,בלית ברירה, על מרבית זכויותיו. במחקר נמצא כי “סל הזכויות” לקרקע ודיור של החקלאים בישראל נמוך ב״ 50% עד 80% מ״סל הזכויות” של חקלאים בכמה מדינות OECD כמו פורטוגל, ספרד, צרפת, איטליה, הולנד, פולין והונגריה.
היכונו למהפכה: שנת 2018 צפויה להפוך רכבים חשמליים לסטנדרט
אופירה אילון, עידן ליבס
שנת 2017 שברה שיאים בכל מה שקשור למכירה של רכבים היברידיים חסכוניים בדלק. האם שנת 2018 תהיה שנת הפריצה של הרכב החשמלי ?
לדברי פרופ’ אופירה אילון ממוסד שמואל נאמן לחקר מדיניות לאומית, המדינה, נותנת שתי הטבות לרכבים היברידיים: “הראשונה היא מס קניה נמוך, השנייה מקבלת תוקף כאשר מדובר ברכב צמוד מליסינג – אז הנהג מקבל זיכוי חודשי על מאות שקלים על שווי השימוש ברכב”.
“הרכב ההיברידי מתקרב כיום ליעילות המקסימלית שהוא יכול להגיע אליה”, אומר עידן ליבס, גם הוא ממוסד שמואל נאמן. “היברידי הוא רק שלב בדרך לרכב החשמלי”. אם 2017 הייתה השנה של הרכבים ההיברידיים, לפי ליבס, הרי שהשנה הנוכחית היא שנת מפנה עבור הרכבים החשמליים. “ב- 2018 אנחנו הולכים לראות שינוי בהיצע הרכבים, שיאופיין בכניסתם של הרבה דגמי מיינסטרים ויציאה משוק הנישה”
הפערים יישמרו: אנשי הקבע שיעברו לדרום יתגוררו בשכונות היוקרה של הנגב
מחקר חדש קובע כי למעבר בסיסי צה”ל דרומה לא תהיה השפעה
חברתית-כלכלית משמעותית על הנגב: הבסיסים יהיו מנותקים מסביבתם, ואנשי הקבע יתגוררו בפרוורים מבוססים או ביישובים שיקומו עבורם.
זהו המחקר השלישי שמגיע למסקנות דומות
ממצאים מדאיגים חדשים על לימודי המתמטיקה בישראל
חשבון נפש של קהיליית המחקר בחינוך מתמטי: כך ניתן להגדיר את סיכומו של הכנס השנתי למחקר בחינוך מתמטי שהתקיים בתחילת חודש פברואר במרכז האקדמי לב בירושלים.
פרופ’ נצה מובשוביץ-הדר מהטכניון, עמיתת מחקר בכירה במוסד נאמן למחקרי מדיניות לאומית, ולשעבר מנהלת המוזיאון הלאומי למדע (מדעטק), הדגישה בפני מאות המשתתפים את הצורך הדחוף בריענון ועדכון תוכנית הלימודים במתמטיקה בישראל.
בהרצאות ובדיונים התייחסו החוקרים לשינויים הנדרשים בלימודי המתמטיקה מגיל הגן ועד סוף התיכון. חשבון הנפש שעשתה מובשוביץ-הדר אמנם היה מכוון אל עמיתיה החוקרים, אך כדאי שיישמע היטב גם בקרב מקבלי ההחלטות .
שווקים שלא אושרו על ידי המשטרה המלצות על נתניהו
מדד ת”א 35 ות”א – 125 – המדדים עם החברות המהותיות ביותר בבורסה – עלו ב -0.52% ו -0.66% בהתאמה, נכון למועד הסגירה.
“ישראל זקוקה להשקעות זרות”, אומר שלמה מיטל “התפשטות השחיתות ברמה גבוהה הולכת וגוברת, ועלי להיות חשש למי שעשוי לשקול לשלוח את כספם לישראל”.
עם הפנים למעלה: ישראל עוברת לבניינים רבי קומות
רחל אלתרמן
בשנות ה-60 וה-70 היה בתל אביב, ואולי בישראל כולה, גורד שחקים אחד שהפך למונומט עירוני.
מצוקת קרקעות יצרה בשנים האחרונות תנופה בבניית מגדלי עסקים ומגורים לאורך קו החוף של ישראל.
בסופה הבאה נשלם מחיר כבד יותר
ימי הסופה בשבוע שעבר הצריכו היערכות של השלטון המקומי . ברגע האמת, חזרו גם הפעם תמונותיהן של המכוניות המשייטות באגמים שנוצרו בגלל הגשם, וזאת בגלל העדר מוכנות, היעדר הבנה של איומי האקלים והעדר תקציבים.
על המדינה לעזור לטבע, דווקא עכשיו ולמרות הכול
טבע היא ספינת דגל ועוגן לתעשייה מתקדמת של פיתוח מחקר ומוחות מבריקים ויש חשיבות לחפש דרכים להשאיר את טבע בישראל.על בסיס התשתית המצוינת של מפעלים ואנשים שנבנתה במשך עשרות שנים. על הממשלה, בהובלת האוצר ומשרד הכלכלה, להציע כתף חמה לאומית לטבע, כדי שתשאיר בישראל את מירב המחקר, הפיתוח ומפעלי הייצור.
הפחתת התעריף למנויים מייצרת ערך כלכלי למשתמשים ולמדינה
מחקר שנערך ע”י חברת Eco-Finance בשיתוף פעולה עם מוסד שמואל נאמן, בדק ומצא שהנסיעה במנהרות הכרמל מייצרת תועלת חיובית לעומת לכל מסלול נסיעה חלופי, זאת כתוצאה מסיכון בזמן ,כסף, דלק, בלאי רכב, והפחתת זיהום אויר. העבודה הראתה כי שווי התועלות למשתמשי מנהרות הכרמל , בוודאי בשעות שיא אך רק בהן, הנובעות מהחיסכון בדלק ובזמן, גבוה יותר מתעריף האגרה, לפיכך הנסיעה במנהרות הכרמל משתלמת וכלכלית. עוד הראתה העבודה כי נסיעה במנהרות חוסכת מדי שנה למעלה מ 5 מליון ליטרים דלק ומעלה מ-2 מליון שעות עבודה במשק. “תרגום” פליטות המזהמים לשקלים מצביע על חסכון של למעלה מ 5.5 מליון שקלים לתושבי חיפה הודות להפחתת זיהום אויר.