Informing
Policy
for Progress

כחודש לאחר פרוץ המלחמה מוסד נאמן מינה צוות “חינוך בחירום” לשם בחינת השלכות מצב החירום על מערכת החינוך בישראל והצגת מסמך המלצות העשוי לסייע בהגנה על יציבות החינוך במצבי חירום מתמשך ובכך להשיא תרומה עבור החברה בישראל. מטרת הצוות היתה לאפיין ולהמליץ על התארגנות מערכת החינוך בחירום מתמשך תוך שלושה חודשים מתחילת פעילות הצוות. הצוות הגיש את הדו”ח והמלצותיו ב־31.1.2024.
הדו”ח התמקד באוכלוסיית מחזיקי העניין בחינוך (תלמידים, מורים, הורים, מנהלים וכיוצ”ב) מאזורי העימות, אשר חוותה את המלחמה תוך פינוי מביתה.
הדו”ח נכתב והתבסס על פעילות צוות מומחים בחינוך ובתחומים רלוונטיים אחרים בתקופה 12.11.2023 עד 28.1.2024 והיווה בחינה ראשונית של ניהול החינוך בחירום מתמשך בישראל. פעילות הצוות כללה מפגשים עם מחזיקי עניין המעורבים בחינוך בחירום בעת הזו, עדויות של חברי.ות הצוות המעורבים במערכת החינוך במגוון תפקידים בעת הזו, ניתוח נתונים שנאספו באמצעות שאלון שהופץ בקרב הורים ומורים מאזורי העימות, וסקר דלפי לבחינת הסיכונים וההזדמנויות הניצבים בפני מערכת החינוך בעת חירום זו.
השלב הראשון בפעילות הצוות הסתיים עם הגשת הדו”ח המציג ממצאים והמלצות.

בימים אלו אנו מתניעים את יישום המלצות הדו”ח ותוכנית הפעולה המוצגת בו. לשם כך, אנו נערכים לבניית צוותים שיהוו חלק מרשת שותפים ממגוון תחומים ומגזרים (ציבורי, פרטי וחברתי).

מטרת שלב זה היא לפתח קווים מנחים ליצירת רציפות חינוכית בעת חירום מתמשך באמצעות שיטת “קולקטיב אימפקט”. קולקטיב אימפקט היא גישה שיתופית המערבת מגוון רחב של בעלי עניין: ארגונים ממשלתיים, ארגונים עסקיים ומגזר שלישי, קהילות מקומיות וגורמים נוספים הרלוונטיים לתחום (במקרה שלנו – חינוך בחירום), לפתרון בעיות חברתיות שאף אחד מהגופים לא יכול לפתור לבדו.