כחודש לאחר פרוץ מלחמת 7 באוקטובר 2023, מוסד שמואל נאמן הקים פורום “חינוך בחירום” לבחינת השלכות מצב החירום על מערכת החינוך בישראל והצגת המלצות לשמירה על רציפות החינוך במצבי חירום מתמשך. בראש הפורום עומדת פרופ’ אורית חזן.
הצוות הגיש דו”ח ראשון בינואר 2024 שהתמקד בצרכים של תלמידים, הורים, מורים ומנהלים מאזורים שנפגעו ישירות מהעימות ונאלצו להתפנות מבתיהם. מסקנות הדו”ח התבססו על פעילות צוות מומחים, מפגשים עם בעלי עניין, ניתוח נתונים ושאלונים, וסקר דלפי לבחינת סיכונים והזדמנויות.
בשלב ב’ (יולי 2024 – יוני 2025), הוא שלב היישום, הפועל באמצעות שלושה צוותי עבודה: צוות חזון וחלום המגדיר עקרונות לרציפות חינוכית, צוות חקיקה המקדם חקיקה וחקיקת משנה בנושא, וצוות מחקר האוסף ידע וממפה פרקטיקות מיטביות.
מובילות הפורום (ד”ר עינת רפאלי, ד”ר ציפי בוכניק, פרופ’ אורית חזן) אחראיות על איגום, תיאום ואינטגרציה בין הצוותים. בהמשך ניתן לראות את תוצרי הפעילות.
כנסים:
פודקאסטים, מאמרי דעה ומידע נוסף:
- פודקאסט – פרופ’ אורית חזן מציגה את הרקע לדו”ח, את הנתונים שנאספו ואת תכנית הפעולה שגובשה .
- 04.2025 – הזדמנויות ואתגרים של בינה מלאכותית בחינוך בשעת חירום | קשר עין
- 04.2025 – מילואים בחינוך – תכנון אסטרטגי למערכת החינוך באמצעות ניתוח SWOT
- 04.2025 – מודל ה־RACE : ניהול גמיש לשמירה על רציפות חינוכית לשם חיזוק החוסן החברתי במשבר מתמשך | INSS
- 03.2025 – בינה מלאכותית יוצרת בחינוך – במצבי חירום | זמן ישראל
- 12.2024 – שגרת למידה בזמן משבר – מערכת החינוך כעוגן יציב בעולם משתנה | זמן ישראל
- 12.2024 – מלחמת 7 באוקטובר וההזדמנויות בחינוך | קשר עין
- 10.2024 – מערכת החינוך בעת משבר – בין רציפות חינוכית לשיתוק מערכתי | זמן ישראל
- 10.2024 – רציפות חינוכית בזמן משבר מתמשך במערכת החינוך בישראל – כיצד להפוך תוכניות במגירה לעשייה אקטיבית בשטח | קשר עין
- 06.2024 – פרופ’ אורית חזן הציגה במפגש שנערך בכנסת תובנות על החשיבות של רציפות חינוכית בעת חירום