בתקשורת
972.4.829.2329+
נאמן בתקשורת
הבינה המלאכותית עומדת לשנות את העולם – האם ישראל תעמוד בקצב?
אופירה אילון, ארנון בנטור, אלה ברזני, דפנה גץ, אושרת כץ-שחם, ערן כתר, ערן לק, סימה ציפרפל, אבידע שהם, רינת קליין, רועי צזנה, שלמה רוזנברג
מחקר חדש הממפה את הפעילות של האקדמיה בישראל בתחום הבינה המלאכותית חושף: הישראלים חזקים בהצפנה, אך חלשים ברובוטיקה, מפרסמים הרבה בכתבי עת אך לא סוגרים את הפער מול סינגפור ושווייץ; ובאילו מוסדות נמצא הריכוז הגבוה ביותר של חוקרים בתחום.
מחקר חדש הממפה את הפעילות של האקדמיה בישראל בתחום הבינה המלאכותית חושף: הישראלים חזקים בהצפנה, אך חלשים ברובוטיקה, מפרסמים הרבה בכתבי עת אך לא סוגרים את הפער מול סינגפור ושווייץ; ובאילו מוסדות נמצא הריכוז הגבוה ביותר של חוקרים בתחום.
דו”ח מקיף של מוסד שמואל נאמן בטכניון ממפה את הפעילות בתחומי הבינה המלאכותית, מדעי הנתונים והרובוטיקה החכמה באקדמיה ובתעשייה המקומית, ובוחן את החוזקות והחולשות של ישראל. את הדו”ח, שפורסם בחודש שעבר, כתבו קבוצת חוקרים בראשות ד”ר דפנה גץ, הוא הוזמן ומומן על ידי המועצה הלאומית למחקר ולפיתוח (המולמו”פ) במטרה לנסח תוכנית לאומית אסטרטגית לקידום התחומים האלה.
פקקים בקנה
מנואל טרכטנברג
קצב סלילת הכבישים בארץ מחושב לפי התרבות האוכלוסייה, ולא בהתאם לעלייה במספר כלי הרכב. כשמצרפים לכך את התחבורה הציבורית הכושלת, התוצאה קטסטרופלית.
בספטמבר 2018 פרסם מוסד שמואל נאמן מתווה לשינוי בדפוסי הנסיעה שגיבש פרופ’ מנואל טרכטנברג. במרכז המתווה עומדת רפורמה מקיפה במיסוי על הרכב: ביטול הדרגתי של המיסים המוטלים כיום ובמקומם הנהגת תשלום לפי מרחק, המשתנה בהתאם למקום, לשעה ולמספר הנוסעים ברכב.
כמו החלבן של פעם: החברה שתגרום לכם לא לזרוק זבל
יוזמה מסחרית בשם LOOP מבקשת לחולל מהפכה באופן שבו אנו צורכים מוצרים רבים. מדובר במיזם חדש, שנשען על מסורת ישנה: שימוש חוזר במכלים ובאריזות של מוצרים, כמו שהיינו עושים פעם עם החלבן השכונתי.
המטרה המוצהרת של המיזם היא להפחית ככל הניתן את טביעת הרגל האקולוגית של המוצרים שאנחנו צורכים.
“המעבר לאריזות רב פעמיות הוא צעד חשוב מאוד בדרך אל היעד הגדול של צמצום כמות הפסולת, אך יש לעצור ולהתבונן על התמונה המלאה והיוזמה החדשה לא חפה מחסרונות”, אומרת פרופ’ אופירה אילון.
עובדים פחות, משתכרים פחות: מי יציל את הצפון, ואיך?
במחוז הצפון חיים 16.5% מאוכלוסיית ישראל – אולם רק 14.7% מהמועסקים. שיעור ההשתתפות בכוח העבודה נמוך יחסית ועומד על 58% בלבד, כך לפי דוח של מוסד שמואל נאמן בטכניון.במחוז הצפון חיים 16.5% מאוכלוסיית ישראל – אולם רק 14.7% מהמועסקים. שיעור ההשתתפות בכוח העבודה נמוך יחסית ועומד על 58% בלבד, כך לפי דוח של מוסד שמואל נאמן בטכניון.במחוז הצפון חיים 16.5% מאוכלוסיית ישראל – אולם רק 14.7% מהמועסקים.
שיעור ההשתתפות בכוח העבודה נמוך יחסית ועומד על 58% בלבד, כך לפי דוח של מוסד שמואל נאמן בטכניון.במחוז הצפון חיים 16.5% מאוכלוסיית ישראל – אולם רק 14.7% מהמועסקים. שיעור ההשתתפות בכוח העבודה נמוך יחסית ועומד על 58% בלבד, כך לפי דוח של מוסד שמואל נאמן בטכניון.
בצפון לא רק עובדים פחות, אלא גם משתכרים פחות: לפי הדוח, התמורה הממוצעת למשרה בענף התעשייה במחוז צפון עומדת על כ-80% מהתמורה הממוצעת למשרה בממוצע ארצי – הנמוך מכל המחוזות מלבד יהודה ושומרון.
The (un)covered damage
המסכות שנכנסו בסערה לחיינו בשנה האחרונה מיוצרות בכמויות בלתי נתפסות והופכות לאיום עצום על הסביבה. הן זרוקות בכל מקום ומלכלכות את המרחב הציבורי, מגיעות לנהרות ולאוקיינוסים ולתוך קיבותיהם של בעלי חיים, אי–אפשר למחזר אותן, והייצור ההמוני שלהן צורך הרבה מאוד משאבי סביבה.
אולם , הנזק שהקורונה גורמת לסביבה לא מסתכם רק במסכות. העלייה חסרת התקדים בכמות המשלוחים מהסופרמרקטים נותנת גם הם את אותותיה “הנושא של המשלוחים מטורף” אומרת פרופ’ אופירה אילון ממוסד שמואל נאמן בטכניון. “ובגלל חוק השקיות במרכולים השונים עברו לשקיות נייר שמשמשות אותנו לרבע שעה. הנייר הזה לא יותר ידידותי משקית הפלסטיק”
מדינת ישראל צריכה לעבור לגז טבעי לתחבורה
פורום האנרגיה של מוסד שמואל נאמן בטכניון ממליץ לממשלת ישראל לא לאחר את הרכבת: אם גז טבעי לתחבורה לא יקודם כרגע נמצא את עצמנו מפגרים שוב אחרי העולם.
הדרך הישראלית
חברת WayCare, המסוגלת לצפות תקלות במערכת התנועה ולחזות אפילו תאונות, חתמה את העסקה הראשונה שלה, עם עיריית לאס וגאס. בישראל, לעומת זאת, עדיין מחכים. האם תעשיית ההיי-טק מאבדת תנופה? מוסד שמואל נאמן שליד הטכניון התייחס לאחרונה לנתונים מדאיגים שפורסמו במספר מקומות, המצביעים על ירידה במעמדה של ישראל כמדינה מובילה.
פקיד ממשלתי: שימוש באוטובוסים חשמליים עדיף על פני אוטובוסים מוזני גז טבעי
עלות גבוהה, יתרונות מוגבלים וקשיים טכנולוגיים ימנעו שימוש נרחב בגז טבעי לתחבורה. גז טבעי מקטין פליטות דו תחמוצת הפחמן, אולם לא מקטין פליטות תחמוצת חנקן . מוסד שמואל נאמן קורא לממשלה לקדם יישום גז טבעי בתחבורה.
למרות ההצהרות: רק שלושה כלי רכב בישראל מונעים בגז טבעי
דו”ח חדש של מוסד שמואל נאמן מצביע על מחסור בתשתיות ורגולציה בעייתית – שמונעים מהגז הטבעי להיטמע בתחבורה בישראל. הדו”ח ממליץ לא להעלות את המס על הגז הטבעי, ולהסיר חסמים על הקמת תחנות תדלוק בו.
המדינה נכשלה בפיתוח משק הגז
הממשלה טרם הצליחה להוציא לפועל את התכניות להרחבת שוק הגז הטבעי. למרות תגליות הגז וההיצע הגדול, ישראל מפגרת אחרי העולם המערבי בתחום ניצול הגז הטבעי. כך עולה מסקירה מיוחדת של מוסד שמואל נאמן. אנשי המכון טוענים שהגורם לחוסר ניצול הגז הטבעי הוא מחסור בתשתיות ורגולציה בעייתית.