בתקשורת
972.4.829.2329+
נאמן בתקשורת
לחשמל את תל-אביב: התוכנית הדרמטית של העירייה לתחבורת העיר נחשפת
אופירה אילון, עידן ליבס
עמדות טעינה בחניונים, אוטותל חשמלי ואיסור על כניסת כלי רכבים מזהמיםעמדות טעינה בחניונים, אוטותל חשמלי ואיסור על כניסת כלי רכבים מזהמים
• עיריית תל-אביב מתחילה “לחשמל” את כלי הרכב בעיר, בתהליך שיימשך עד 2025
• המיזם עדיין לא תוקצב, והוא תלוי גם בשיתוף-פעולה עם הממשלה
פורום האנרגיה בטכניון: “דרושה תוכנית אב לפיתוח משק האנרגיה עד 2050”
הממשלה פועלת ללא חזון במשק האנרגיה, ודרושה תוכנית אב למגזר עד 2050 — כך קבע פורום האנרגיה במוסד שמואל נאמן בטכניון. בדיון שנערך במארס בפורום בהשתתפות נציגים מהמגזר הפרטי ומחברת החשמל, עלה הצורך בקביעת תוכנית אסטרטגית לטווח ארוך יותר מזו שקבעה הממשלה ל–2030.
האם ישראל בטוחה מבחינה אנרגטית?
משק האנרגיה הישראלי הוא בעל מאפיינים יחודיים. אחת הבעיות המרכזיות היא היות המדינה מבודדת משכנותיה מבחינת אספקת וייצוא אנרגיה, בבחינת “אי אנרגטי”.
4 מיליארד שקל בקרן לטיפול בפסולת בישראל – ורק 100 מיליון שקל נוצלו ב-2018
בשנת 2018, בעוד שישראל טובעת בזבל, ניצל המשרד להגנת הסביבה, לשם קדום הטיפול בפסולת, מהקרן לשמירת הנקיון רק 100 מיליון שקל.
האבסורד הגדול יותר הוא שהכסף הזה נלקח מקרן שהצטברו בה -4 מיליארד שקל, אשר צוברת כספים כ-35 שנה ושנועדה לטיפול בפסולת ובסביבה.
הקרב הלוהט על 10 מיליון שקל: 32 רשויות מקומיות ניגשו לקול קורא לטעינת מכוניות חשמליות
אופירה אילון, עידן ליבס
משרד האנרגיה מציע לרשויות מימון של עד 30 אלף שקל לעמדה, שעלות הקמתה עומדת על 23 אלף שקל בלבד • פרסם קול קורא המציע תמיכה גם למעסיקים שיבנו עמדות טעינה עבור עובדיהם ולמרכזים מסחריים שיבנו עמדות טעינה ללקוחות • סך התקציב – 30 מיליון שקל.
הביקוש לטעינה חשמלית יהיה בעיקר במרכזי המטרופולינים, ולא בפריפריה, כך לפי “מדריך היערכות” לרשויות מקומיות שפרסם מוסד שמואל נאמן בהזמנת משרד אנרגיה.
מרבית הילדים נמצאים במסגרת חינוכית לא ראויה
מנואל טרכטנברג
“ברגע זה יש כמיליון ילדים באיזושהי מסגרת חינוכית, ורובם לא במסגרות ראויות. היום הם לא מקבלים את הכלים המינימליים כדי להיות אזרחים תורמים״ — כך קבע הכלכלן פרופ׳ מנואל טרכטנברג, חבר סגל באוניברסיטת תל אביב ועמית במוסד שמואל נאמן בפאנל שעסק בשאלה אם המועצה לגיל הרך תצליח לצמצם את הפערים בדור- Z
כיצד מתכוננת ישראל לשינוי האקלים?
בישראל הוצגה לאחרונה תכנית משמעותית בתחום שינוי האקלים, שמתמקדת בהתמודדות עם תוצאותיו: תכנית ההיערכות הלאומית של מדינת ישראל לשינוי האקלים, שאושרה בממשלה לאחר תשע שנים של מחקר וכתיבה. התכנית, שנכתבה בהובלת המשרד להגנת הסביבה, תוך התייעצות עם משרדי ממשלה, גופים ומומחים רבים מתחומים שונים, מהווה צעד חשוב בתהליך ההתכוננות לשינוי האקלים, שהשפעתו ההרסנית על ישראל והעולם צפויה רק להתגבר בשנים הקרובות. פרופ’ אילון, שעמדה בראש מרכז המחקר, ICCIC, טוענת כי כדי להוציא את התוכנית אל הפועל- יש לתקצב אותה.
פתרון מלכלך להצלת מזון
היוזמה של משרד החקלאות לצמצום אובדן מזון באמצעות אריזת ירקות ופירות בפלסטיק אולי מגיעה מתוך כוונה טובה, אבל עלולה לייצר בעיה חדשה ומיותרת שתאפיל על בעיית המזון האבוד.
פרופ’ אופירה אילון אינה משוכנעת שמדובר בפתרון כה גרוע, אך לטענתה – חסר כרגע ידע מדעי מבוסס בנושא. ״המטרה של המהלך היא להפחית פחת של ירקות ופירות, ומבחינה מדעית אין כרגע תשובה מה עדיף”
רוצים לטפח מנהיגות הנדסית? כך עושים את זה נכון
ארנון בנטור
להיות מהנדס במאה ה-21 זה הרבה יותר מלתכנן, לבצע חישובים ולכתוב קוד. המהנדס של היום נדרש ליכולת עבודה בצוות, למידה עצמאית במשך כל החיים ולהיות מסוגל להתמודד עם פתרון של בעיות מורכבות במצבי חוסר ודאות. אלה הן דרישות התעשייה המתקדמת בישראל ובעולם כולו.
מוסד שמואל נאמן למחקר מדיניות לאומית שליד הטכניון פרסם לאחרונה דו”ח “חינוך מהנדסים במאה ה-21*”, שמחזק את הדעה שדוגלת בצורך להרחיב את השכלתו של המהנדס הישראלי, כבר בשלבים הראשונים להכשרתו, על מנת שבסיומם הוא יוכל להשתלב היטב בעולם הטכנולוגי המתחדש ולעמוד בתחרות הגלובלית.
עמדות טעינה לרכבים חשמליים – המהפכה בפתח!
עידן ליבס
על פי התחזית, בשנת 2030 כבר ינועו בכבישי העולם כ-125 מיליון רכבים חשמליים. בישראל צפוי מספרם להגיע לכ-200 אלף רכבים, עד שנת 2025.
על אף שבישראל התחום עדיין נמצא בחיתוליו, התחזיות שפרסם מוסד שמואל נאמן למחקר מדיניות לאומית בטכניון, עד שנת 2025 מספר הרכבים החשמליים בישראל צפוי להגיע לכ – 200-אלף רכבים