Informing
Policy
for Progress

איך משקמים את הצפון ? / ראיון עם פרופ’ מירב אהרון-גוטמן ברלוונט

פרופ’ מירב אהרון גוטמן מסבירה מהי תודעה גלילית וטראומה קולקטיבית; 61,000 מתושבי הצפון מפונים, וגם מי שלא פונה סובל מהמצב. החינוך והתרבות בצפון נפגעו קשות גם בישובים שלא פונו, ותאריך החזרה לבתים עדיין לא נראה באופק. פרופ’ אהרון גוטמן מציעה עסקה חברתית חדשה שתאפשר ניצול של ההזדמנויות שנוצרו באיזור הצפון להתחדשות עירונית וצמיחה מיטבית.

תסתמו את האף: עיר הבירה של ישראל הולכת והופכת מסריחה

דו”ח של מוסד שמואל נאמן מיוני 2023 מזהיר שמשבר הפסולת בישראל דחוף. משבר הפסולת האקוטי מחייב קידום ויישום דחופים של תוכנית לאומית לטובת בריאות הציבור, וסגירת פערים בין מדיניות המשרד להגנת סביבה והביצועים בשטח.

המחקר שמגלה את עומק הפגיעה במפוני הצפון

סקר של מוסד שמואל נאמן, שנערך בקרב 340 תושבים מגבול הצפון, משרטט תמונה עגומה בתחומי התעסוקה והחינוך וגם בפן הנפשי והמשפחתי של מי שפוזרו במאות נקודות ברחבי הארץ “המציאות שנוצרה סימנה להם – הממשלה לא מכירה בסיפור שלכם, אפשר בלעדיכם”, אומרת פרופ’ מירב אהרון–גוטמן

מהשתעבדות לסוכר ועד לרכבים: ההתמכרויות הכלכליות של הישראלים

גם בשנת 2024 אחת ההתמכרויות החמורות שלנו היא “אשפה”, ישראל סובלת ממשבר פסולת חמור הגורם לזיהום אוויר, שימוש אינטנסיבי בקרקע להטמנה ופליטת גזי חממה. הכתבה קוראת לקרוא את הדברים שנכתבו בדו”ח של מוסד שמואל נאמן, שקובע שבעיית הפסולת היא אחת הדחופות ביותר בישראל אך היא מוזנחת על ידי הממשלה.

לעבוד, לעשות קניות וללכת לישון — הכל מתחת לקרקע

השינוי התפיסתי כלפי בנייה בתת־קרקע הוא מחויב המציאות נוכח המגמות שישראל מתמודדת איתן. בדו”ח “עתיד צפוף – ישראל 2050” כתבה פרופ’ רחל אלתרמן, עמיתת מחקר בכירה במוסד שמואל נאמן: “ישראל נמצאת באיחור ניכר בהיערכות לשימוש בתת־קרקע, הן בתכנון התשתיות ככלל והן בהורדת התשתיות אל מתחת לקרקע. עקב גידול האוכלוסייה המואץ, יהיה צורך להעביר פעילויות עירוניות […]

כמו בצבא, גם במשרד החינוך התוכניות לחירום נשארו במגירה בזמן אמת

School

הטור מתייחס לממצאים מדאיגים שעלו במהלך הכנת דו”ח בנושא החינוך בחירום. הדו”ח, שנכתב על ידי צוות מומחים בראשותה של פרופ’ אורית חזן, מצא כי למרות קיומן של תוכניות חירום במשרד החינוך, הן לא יושמו בזמן אמת במהלך אירועי חירום. הטור קורא ליישום המלצות הדו”ח של פרופ’ חזן כצעד חיוני להבטחת מוכנות מערכת החינוך להתמודדות עם […]