Informing
Policy
for Progress

​השולחן העגול הבינלאומי שלב I לקידום מיומנויות בחינוך STEM

דוח /
ינואר 2025

שתפו

READ ONLINE

ציטוט

איזנברג, א׳, בנטור, א׳, זוננשיין, א׳, ודיין, ת׳ (2025). ​השולחן העגול הבינלאומי שלב I לקידום מיומנויות בחינוך STEM. מוסד שמואל נאמן.
https://www.neaman.org.il/international-round-table-phase-i-for-advancing-skills-in-stem-education/

הדו”ח מתאר את היוזמה הבינלאומית לשולחן עגול לקידום מיומנויות בחינוך STEM, שהובלה על ידי ד”ר אלי איזנברג, פרופ’ ארנון בנטור, ד”ר אביגדור זוננשיין ותמר דיין, ינואר 2023.

הפרקים בדו”ח:

  1. מבוא:
    פרק המבוא מדגיש את הצורך ברפורמה במערכת החינוך לפיתוח מיומנויות וכישורים חיוניים למאה ה-21. הוא מדגיש את החשיבות בקידום כישורים כמו חשיבה ביקורתית, למידה עצמית, למידה לאורך החיים, עבודת צוות ופתרון בעיות מורכבות.
  2. מתודולוגיה:
    היוזמה השתמשה בפגישות שולחן עגול במנגנון דלפי לדיון ושיתוף פעולה. חומרי רקע הוכנו לפני כל פגישה, וסיכומים תועדו לאחר מכן. המטרה הייתה לפתח שפה מוסכמת והבנה של הכישורים הנדרשים למצוינות ב- STEM.
  3. כישורי למידה עצמית ולמידה לאורך החיים  (LLL)
    פרק זה מגדיר את כישורי הלמידה העצמית ולמידה לאורך החיים, מתודולוגיות ללמידה והוראה, וכלי הערכה. הוא כולל רכיבים כמו היכולת לחפש מידע רלוונטי, ניהול עצמי של תהליך הלמידה, ופיתוח מוטיבציה לרכישת ידע.
  4. כישורי עבודת צוות, שיתוף פעולה ושותפות:
    הפרק מתאר את המרכיבים, המתודולוגיות וכלי ההערכה לעבודה בצוות ושיתוף פעולה. הוא מדגיש את החשיבות בתקשורת אפקטיבית, למידה מבוססת פרויקטים, והיכולת לעבוד עם חברי צוות מגוונים.
  5. פתרון בעיות מורכבות וחשיבה ביקורתית: 
    פרק זה מגדיר את כישורי פתרון בעיות מורכבות וחשיבה ביקורתית, מתודולוגיות להוראה ולמידה, וכלי הערכה. הוא כולל מרכיבים כמו שאלת שאלות והערכת רעיונות, הבנה ופתרון בעיות מורכבות, ושימוש בכלים דיגיטליים לפתרון בעיות
  6. תובנות:
    הפרק מספק תובנות מהדיונים, ומדגיש את החשיבות בפיתוח אופטימיות, התמדה וחשיבה מתפתחת. הוא גם מדגיש את הצורך בכלים ומתודולוגיות מעשיות לקידום כישורים אלה בתהליך החינוך.
  7. נספחים: 
    הנספחים כוללים רשימת משתתפים, חומרי רקע וסיכומי פגישות. המשתתפים כללו נציגים ממוסדות שונים כמו משרד החינוך, הטכניון, מאל”ו – המרכז הארצי לבחינות והערכה, ראמ”ה – הרשות הארצית למדידה והערכה, צה”ל, השירות האזרחי לאומי ועוד

הדו”ח מספק סקירה מקיפה של היוזמה, מטרותיה, מתודולוגיות ותובנות מרכזיות מהדיונים. הוא שואף לפתח שפה משותפת וכלים מעשיים להקניית מיומנויות המקדמות מצוינות ב-STEM  בחינוך.

Group of school kids writing test in classroom

Upcoming Events