מגזר ההשכלה הגבוהה מתמודד עם אתגרים רבים מאי פעם, ולכן זקוק למנהיגים ומנהיגות שיכולים להוביל את חברי הסגל (העמיתים) ולהבטיח את יישום מטרות האקדמיה.
מגזר ההשכלה הגבוהה מתמודד עם אתגרים רבים מאי פעם, ולכן זקוק למנהיגים ומנהיגות שיכולים להוביל את חברי הסגל (העמיתים) ולהבטיח את יישום מטרות האקדמיה. נכון להיום טרם בוצעה בישראל עבודת מחקר המתארת את תהליכי המינוי, ההכשרה וההערכה של המנהיגות במוסדות האקדמיים בישראל ולא נבחנו האתגרים איתם מתמודדת מנהיגות זו. עקב כך, פנה צוות “מובילים באקדמיה- התוכנית הלאומית לפיתוח מנהיגות אקדמית” למוסד שמואל נאמן למדיניות ציבורית לצורך ביצוע מחקר בנושא.
מטרות המחקר:
- לבחון את המצב הקיים של המנהיגות והניהול באקדמיה בישראל
- לאתר דרכים לשיפור וחיזוק המנהיגות לאורך כל שדרת הניהול האקדמית
מתודולוגיה
- התקיימו פגישות מקדימות עם מנהיגים אקדמיים נבחרים
- נערך סקר ספרות השוואתי, הבוחן התייחסות של מדינות בעולם לנושא המנהיגות באקדמיה, הגדרות ומדדים למנהיגות יעילה ואפקטיבית
- נערכו ראיונות חצי מובנים עם מנהיגים בתפקידים שונים מהאוניברסיטאות השונות בארץ. מטרת הראיונות הייתה לתאר את המצב הקיים באוניברסיטאות בנושאים הנוגעים למנהיגות במוסדות להשכלה גבוהה ולענות על שאלות המחקר שנוסחו יחד עם נציגי התוכנית “מובילים באקדמיה”
שאלות המחקר
- מה המוטיבציה של חברי סגל לבצע תפקידי ניהול והנהגה באקדמיה?
- מהם תהליכי קבלת החלטות בבחירת אנשים לתפקידים בכירים?
- מהם הכלים העומדים לרשות בעלי התפקידים ויכולתם לבצע את התפקיד בהצלחה? האם קיימות הכשרות בתחום?
- האם קיימים תהליכי הערכת תפקוד של בעלי תפקידי ההנהגה במוסדות להשכלה גבוהה?
- כיצד ניתן לשפר את המוטיבציה ולתגמל את העוסקים בתפקידי הנהגה באקדמיה?