צטט כ:
חזן אורית, בוכניק ציפי, אבן-זהב ענת.
קווים מנחים ליצירת רציפות חינוכית בעת חירום מתמשך במסגרת: פורום "חינוך בחירום" חיפה, ישראל, מוסד שמואל נאמן, 2024. https://neaman.org.il/Guidelines-for-Creating-Educational-Continuity-During-Prolonged-Crisis-Situations
בפודקאסט המקושר פרופ' אורית חזן מציגה את הרקע לדו"ח, את הנתונים שנאספו ואת תכנית הפעולה שגובשה על מנת להבטיח רציפות חינוכית במצבי משבר מתמשך.
דו"ח זה מציג קווים מנחים ליישום ע"י מערכת החינוך במצב חירום מתמשך בו חלק מהאוכלוסייה מפונה. מטרת הניתוח וההמלצות המוצגים בדו"ח היא לאפשר לכל תלמידי ישראל, ובפרט לתלמידים המפונים, רציפות לימודית. הדו"ח נכתב במהלך כשלושה חודשים (בין 12.11.2023 ל- 28.1.2024) לאחר פרוץ מלחמת חרבות ברזל ב- 7 לאוקטובר, 2023, מלחמה שעימתה את מערכת החינוך עם אתגרים מורכבים עימם לא התמודדה בעבר, ועלולה להתמודד בעתיד עם אירועי חירום מתמשך נוספים כגון, רעידת אדמה שתתרחש בישראל.
הדו"ח נכתב ע"י צוות מומחים שפעל במסגרת מוסד שמואל נאמן למחקר מדיניות לאומית ומטרותיו היו:
א. בחינת השלכותיו של מצב החירום על מערכת החינוך בישראל;
ב. גיבוש עקרונות מנחים ליצירת רציפות חינוכית במצב חירום מתמשך ולניהולה השוטף, כולל ההיערכות המקדימה טרם התרחשות מצב החירום;
ג. הצגת מסמך המלצות (להלן, דו"ח זה) העשוי לסייע ליציבות החינוך במצבי חירום מתמשך ובכך להשיא תרומה עבור החברה בישראל.
פעילות הצוות כללה סקירת ספרות העוסקת בנושא חינוך בחירום ובדרכי התמודדות של מדינות עם מצבי חירום מתמשך (בין אם שנגרמו ע"י הטבע או ע"י האדם), מפגשים עם מחזיקי עניין המעורבים בחינוך בחירום, עדויות של חברי.ות הצוות המעורבים במערכת החינוך במגוון תפקידים בעת המלחמה, שאלון שהופץ בקרב הורים ומורים מאזורי העימות וסקר דלפי לבחינת הסיכונים וההזדמנויות הניצבים בפני מערכת החינוך בעת חירום זו.
הדו"ח מציג שלושה סיכונים וארבע הזדמנויות העומדים בפני מערכת החינוך בעת חירום ודרכי פעולה למיתון (או הסרת) הסיכונים ולמיצוי ההזדמנויות. הסיכונים מוצגים להלן לפי סדר חומרת השלכתם על מערכת החינוך; ההזדמנויות מוצגות לפי סדר חשיבות מיצויין :
סיכונים
- חוסר יכולת של מערכת החינוך לנהל באפקטיביות את אירוע החירום
- סיכונים הקשורים בתלמידים
- סיכונים הקשורים במורים
הזדמנויות
- שינוי ארגוני משמעותי של מערכת החינוך
- מעורבות החברה במערכת החינוך
- קידום חינוך ערכי-חברתי
- טיפול במבנים פיזיים של מערכת החינוך
כמו כן מציג הדוח הצעות להמשך בחינה וטיפול בנושא.
ראש הפורום "חינוך בחירום": פרופ' אורית חזן
חברי.ות הפורום: ד"ר ענת אבן זהב, לילך איילי, ד"ר יואב ארמוני, ציפי בוכניק, שלומי דהן, יוסי זמרי, פרופ' אורית חזן, טל ילון, פרופ' ראובן כץ, צפית לוקץ, ד"ר מגי (מרגלית) מועלם, רחל פרלמן.
פרסומים נוספים שיכולים לעניין אותך
הביתה: אבני דרך בגיבוש מדיניות שיבת התושבים לבתיהם עם שוך הקרבות
מירב אהרון גוטמן ,
ירון יבלברג ,
גיל רביבו ,
גלית ולנר ,
יעל אילת ון אסן ,
מורן קורן ,
רון קנת ,
עידו רום ,
נילי שחורי ,
מעיין שירי ,
גולן תמיר
התאמות המשק והחברה לעידן הפוסט-קורונה: המלצות ותקצירים
גלעד פורטונה ,
אביגדור זוננשיין ,
איתן אדרס ,
גיורא שלגי ,
יובל ניב ,
רפי נוה ,
רון קנת ,
תמר דיין ,
אופירה אילון ,
נעמה שפירא ,
כרמית פדן ,
ארנון בנטור ,
שי לין ,
אלי איזנברג ,
יוסי בן דוב
מרכז ידע להיערכות לשינויי אקלים בישראל, דו"ח מס' 2- המלצות מדיניות בתחומי מרכז הידע, שיווק בינלאומי של תוצרי מרכז הידע
מרדכי שכטר ,
חיים קותיאל ,
נורית קליאוט ,
מנפרד גרין ,
מרסלו שטרנברג ,
גדי יצחק קפלוטו ,
ארנון סופר ,
אופירה אילון ,
דבי קאופמן
דיפלומטיה ציבורית בישראל- פרויקט משותף של מוסד שמואל נאמן בטכניון ומשרד החוץ הישראלי
דב שנער ,
רועי דוידסון ,
דליה לירן-אלפר ,
לאה מנדלזיס ,
אריה נאור ,
ענת פירסט ,
נעמה מעוז ,
חיים חגי ,
שגית יעקובוביץ ,
משה אלעד ,
מאיר שלמה