באופן מסורתי, העברת ידע מהאקדמיה התמקדה בעיקר במסחור ידע תעשייתי ועסקי. בשנים האחרונות, גוברת ההכרה בחשיבות העברת ידע מחקרי שאינו בר-מסחור מהאקדמיה לציבור בדרכים מגוונות. על רקע זה, המולמו”פ, בתיאום עם הות”ת, יזם מחקר שמטרתו להציג תמונת מצב עדכנית על מעורבות חוקרים בהעברת ידע לציבור, ולהציע מדדים להערכת פעילות זו.
המחקר הנוכחי, שנערך במוסד שמואל נאמן, התמקד בסקירת פרקטיקות בינלאומיות לאפיון, מדידה ועידוד מעורבות חברתית של חברי סגל באקדמיה במדינות כמו בריטניה, הולנד, אוסטרליה וניו זילנד. הדוח כולל ניתוח של דוחות קיימים על מדדים למעורבות חברתית של חוקרים, סקירה של מדדים להשפעת מחקרים על החברה ב- Times Higher Education Impact Ranking, וכן בחינה של מודלים לתמריצים באוניברסיטאות באירופה.
בנוסף, נסקרו שתי עבודות מחקר העוסקות במניעים של חברי סגל למעורבות חברתית ובמעורבות מוסדות אקדמיים בארה”ב. המחקר מראה את החשיבות במתן גמישות לחברי סגל במידת המעורבות שלהם בקהילה, ואת הצורך בפיתוח מערכת תגמולים לעידוד מעורבות חברתית באקדמיה.
לסיכום, המחקר מדגיש את הצורך במיפוי הפעילות הציבורית של חברי סגל ומוסדות להשכלה גבוהה בישראל, מתוך מיפוי זה יפותחו מדדים להערכת מעורבות חברתית. המסקנה היא שבניית מדדים משמעותיים בישראל תדרוש מחקר המשך, שיתבסס על הממצאים מהסקירה הבינלאומית ומהמצב המקומי.