מדינות רבות בעולם משקיעות משאבים משמעותיים בתוכניות הוראה לתזונה בריאה במסגרת מערכת החינוך, מתוך הבנה כי הקניית הרגלי אכילה בריאה בילדות עשויה לתרום להפחתת שיעורי עודף המשקל וההשמנה, להישגים הלימודיים ולהתפתחות פיסית ונפשית תקינה. מעבר לכך, הרגלים אלו ילוו את הפרט גם בבגרותו ויסייעו לאימוצו של אורח חיים בריא והפחתת תחלואה לאורך שנים. מערכת החינוך משמשת סביבה מרכזית ללמידה והתפתחות, ועל כן שילוב חינוך לתזונה בריאה בתוכנית הלימודים זוכה להכרה גוברת כאסטרטגיה חיונית לקידום הרגלי בריאות לכל החיים העשויה אף להשפיע לטובה על אימוץ הרגלי תזונה בריאה במשפחה. ברחבי העולם, מדינות יישמו גישות מגוונות להוראת תזונה בריאה בבתי ספר, המשקפות הקשרים תרבותיים, חברתיים ייחודיים כמו גם קביעת מדיניות בנושא על ידי הממשלה.
מסמך זה, המתבסס בעיקר על סקר ספרות, מציג מקצת מהדוגמאות והמאפיינים של תוכניות שונות שיושמו בקרב מדינות מפותחות בנושא הוראה של תזונה בריאה במערכת החינוך, וכן תובנות העולות מתוך ניסיון רב שנים שנצבר בנושא זה מתוך מחקרי הערכה לתוכניות אלו. נוסף על כך הובאו נקודות מרכזיות ממסמכי מדיניות של ארגון הבריאות העולמי.
תוכניות חינוך לתזונה בריאה, כמו גם בתי ספר מקדמי בריאות הינם חלק מהמאמצים בהווה ובעבר לקיים חינוך לתזונה בריאה בבתי ספר בישראל. סקירה זאת עשויה להוסיף ידע ותובנות שיסיעו בהמשך פיתוח תוכניות לתזונה בריאה במערכת החינוך הישראלית.