Informing
Policy
for Progress

הערכה הוליסטית של תקשורת מדע על-פי עמדות בעלי עניין שונים

זהבית כהן, אורית הרשקוביץ, יהודית ג'ודי דורי

בשנים האחרונות, עולה דרישה ממדענים להנגיש את המדע לציבור הרחב, הן לצורך קיום וקידום של חברה תומכת ומקדמת ידע והן לצורך קבלת תמיכה ולגיטימציה מהציבור לעיסוק במדע. מטרת המחקר הינה לנתח באופן הוליסטי עמדות בעלי עניין שונים כלפי חשיבות תקשורת המדע, כלפי פלטפורמות תקשורת מדע וכלפי הבניית ושיתוף ידע מדעי.

המחקר בוחן את תרומת התקשורת בין מדענים לקהילת לומדים באמצעות אתר ‘בשער‘, שהינו אתר אקדמי שמאפשר למורים ולתלמידים להפנות שאלות מדעיות באמצעות הרשת לחברי סגל ומומחים מובילים בתחומם. המחקר כולל כ-350 נחקרים אשר מייצגים ארבעה בעלי עניין שונים בסדר יורד של רמת ידע ואוריינות מדעית: מדענים, מורים, סטודנטים ללימודי STEM—Science, technology, engineering and mathematics וסטודנטים למדעי החברה, שייצגו את הציבור המשכיל הרחב, שהינו בעל ידע או אוריינות מדעית ברמה נמוכה או בינונית.

כל הנחקרים ענו על שאלון או רואיינו. בנוסף, בחקר מקרה השתתפו כ-20 תלמידים שהעלו שאלות לאתר ‘בשער’ וענו על שאלון משוב. ממצאי המחקר מעלים קטגוריות המאפשרות להעריך את עמדתם של בעלי העניין השונים כלפי חשיבות תקשורת המדע, כלפי פלטפורמות תקשורת שונות וכלפי הבניית ושיתוף ידע מדעי. ממצא חשוב שנמצא מתייחס לכך שעמדות בעלי העניין נעו מהעדפה לתקשורת חד-כיוונית שהייתה נפוצה בעיקר בקרב מורים, לתקשורת שהינה דו-כיוונית, שהייתה נפוצה בקרב הסטודנטים ל-STEM. עמדות המדענים והסטודנטים למדעי החברה היו בתווך שבין העדפת תקשורת חד-כיוונית לתקשורת דו-כיוונית.

באשר לאתר ‘בשער’, ממצאי המחקר מראים כי רוב התלמידים והמורים היו מאוד מרוצים מתגובות המומחים לשאלותיהם והצביעו על תפקיד האתר בחיזוק הקשר בין מדענים, מורים ותלמידים ותורם להעמקת הידע המדעי של המורים והתלמידים.