חינוך כימי לאן

לפני למעלה מעשור קבוצות עבודה במוסד שמואל נאמן בחנו את עתיד תעשיות הכימיה בישראל. אחת מהן, התמקדה בשאלת החינוך כימי לאן. בהובלתה של פרופ' דורי נחקרו כימאים, מהנדסי כימיה, אנשי אקדמיה ומורים בדגש על מצב הוראת הכימיה ועתיד החינוך הכימי בישראל. כיום, חלו שינויים בכלל מערכות החינוך, ואיתם נרשמת ירידה בבוחרים ללמוד כימיה ובמספר מורי הכימיה.

פרויקט מחקרי זה נועד לבחון את תהליכי הבחירה ללמוד/ללמד ולעסוק במקצוע הכימיה/הנדסה כימית, בשינויים שחלו בתהליכים אלו בעשור האחרון, ולהמליץ על פעולות מעודדות בחירה והתמדה במקצוע הכימיה.

המחקר כולל 30 חברי וחברות סגל העוסקים במחקר בתחום הכימיה באקדמיה הישראלית, כ-30 כימאים, כימאיות ומהנדסי כימיה וכ-40 מורים לכימיה בקריירה ראשונה ושנייה. מרבית המורים המשתתפים למדו בתכנית לימודים דו-שנתית – "מבטים", במסלול להוראת הכימיה בפקולטה לחינוך למדע וטכנולוגיה בטכניון. המחקר הינו מחקר משולב ומתבסס על ראיונות עומק ושאלונים.

ממצאים ראשוניים העלו כי תהליכי הבחירה במקצוע הכימיה מתייחסים לגורמים שונים מעודדי בחירה במקצוע, ביניהם: דמויות בעלות השפעה כגון מנחה לדוקטורט או מורה בתיכון; תכונות אישיות כגון שאיפה למצוינות; חשיפה למדע כגון במהלך לימודי מגמה בתיכון; ומסרים סוציו-תרבותיים כגון יוקרת המקצוע או הכוונה במשפחה.

ממצאי המחקר יפורסמו באתר מוסד שמואל נאמן. למחקר השלכות יישומיות שנועדו להגדיל את מספר הסטודנטים הבוחרים ללמוד כימיה בתיכון ובאוניברסיטאות ולעסוק בכימיה כמקצוע עתידי, וכן המלצותיו עשויות לסייע בהגדלת מספר המורים לכימיה והחזרת עטרה ליושנה במגמות בתיכון.

גודל טקסט:
שינוי צבעי האתר:
מקשי קיצור
S - עבור לתוכן העמוד
1 - עמוד הבית
4 - חיפוש
הצהרת נגישות