מסחור פטנטים שמקורם במוסד אקדמי

 

פרויקט "מעבדת יזמות", בניהולם של פרופסור מיה ארז ופרופסור אבי פייגנבאום, החל בשנת 2003 כאשר בשנת 2004 הורחבה פעילות הפרויקט. תכנית הפרויקט הביאה לבניית קורס ביזמות לתלמידי תואר שני במנהל עסקים (MBA), הקרוי E-lab או "מעבדת יזמות". הקורס מתבצע בשיתוף עם היחידה העסקית בטכניון ובו צוותים המורכבים מסטודנטים ל- MBA עובדים בשיתוף עם חוקרים מהטכניון ונציגי קרנות הון סיכון לבניית תכניות עסקיות לפטנטים שמקורם בטכניון.

לאחר פיילוט ראשוני ומוצלח, בהנחיית ד"ר ציפי שפרלינג כמרצה וגלית לב רן כעוזרת הוראה, באביב 2004 הועבר הקורס על ידי פרופ' עוזי דה-האן וטלי סיון כעוזרת הוראה. כתוצאה מהפעילות בקורס הוקמו שתי חברות הזנק, ואחרות נמצאות בשלבי מסחור שונים .הקורס מאפשר פיתוח מודל מחקרי לניהול תהליך הגילוי וההערכה של ההזדמנות היזמית - במטרה להעלות את הערך הכלכלי של הרעיון המקורי.

המחקר, שמלווה את הפרויקט, מציע מודל לשיפור תהליך המסחור של פטנטים במוסד אקדמי. ההצעה כוללת תהליך של התערבות בתוך האוניברסיטה בטרם הפטנט מוצג בפני משקיעים או גורמים חיצוניים אחרים. ההתערבות נועדה ליצירת ידע תחרותי המזין את תהליך הגילוי וההערכה של ההזדמנות היזמית וכתוצאה מכך מביא להעלאת ערכו הכלכלי של הפטנט.

המודל מניח כי תהליך הגילוי וההערכה הינו ספירלי מהגלוי להערכה וחוזר חלילה, ומסתיים בנקודה שונה מנקודת המוצא כלומר, בשימוש שונה לפטנט מהשימוש המקורי שהוצע על ידי הממציא, הופך בעל ערך כלכלי פוטנציאלי גבוה יותר.

המודל מציע שני מקורות ליצירת ידע תחרותי. הראשון: צוות הניהול היזמי המורכב מהסטודנטים לתואר שני במנהל עסקים, שהינם ברוב המקרים בעלי ידע וניסיון מגוונים, ויחד הידע שלהם גדול מהידע של הממציא הבודד. מקור שני: ידע חיצוני לצוות המושג על ידי הקשרים החיצוניים (ה "רשת") שיוצרים חברי הצוות עם מומחים מהתעשייה בעזרתם של נציגי קרנות הון הסיכון שלוקחים חלק בקורס ומנחי הקורס. אלו נותנים לצוותים משוב על עבודתם ומכוונים אותם לבחירת ההזדמנות היזמית עם הפוטנציאל הכלכלי הגבוה ביותר.

הקורס הראשון שימש לבניית המודל המחקרי, המודל נבדק אמפירית במהלך הקורס השני. מאמר שנכתב על ממצאי המחקר התקבל להצגה בשני כנסים מובילים בתחום היזמות באירופה (אמסטרדם, פברואר 2005)  ובארה"ב (בוסטון, יוני 2005).

מטרות מחקר ההמשך:

 

  • התמקדות  בשלבים הראשוניים של תהליך הגילוי וההערכה היזמית .
  • בחינת  השפעת הידע התחרותי על הערך הכלכלי הצפוי של הפטנט .
  • בחינת  נושא שיתוף הפעולה בין הממציא לצוות הניהול היזמי על הידע התחרותי .
  • בחינת  ההשפעה של ה"רשת "שהצוות יוצר על הידע התחרותי .
  • בחינת  השפעת הגוון של הצוות על הידע התחרותי.
  • בחינת  המודל בהקשר של מסחור פטנטים אוניברסיטאיים.

פרסומים תחת הנושא

גודל טקסט:
שינוי צבעי האתר:
מקשי קיצור
S - עבור לתוכן העמוד
1 - עמוד הבית
4 - חיפוש
הצהרת נגישות