יהודה חיות

Yehuda Hayuth
עמית מחקר בכיר, ראש פרויקט תשתיות לאומיות
yehuda@sni.technion.ac.il

בעל תואר ראשון בגיאוגרפיה והיסטוריה כללית מאוניברסיטת חיפה. בעל תואר שני (בהצטיינות) בגיאוגרפיה מהאוניברסיטה העברית בירושלים. התמחה בתכנון עירוני ואזורי. השלים לימודי דוקטורט באוניברסיטת וושינגטון בסיאטל, ארה"ב, וב-1978 התמחה בתכנון מערכות תחבורה ימית ונמלים.

ב-1980 זכה בפרס ראשון בתחרות בינלאומית בנושא תכנון נמלים לטווח ארוך, שאורגנה על-ידי הנהלת נמל רוטרדם ו- M.I.T. ב-1987 פרסם ספר על תחבורה משולבת (ימית-יבשתית), שיצא לאור בהוצאת לוידס בלונדון ותורגם למספר שפות. היה מחבר שותף של ספר בנושא תכנון נמלים אשר פורסם בארה"ב. ערך מחקרים רבים בנושאי ספנות, סחר ימי ונמלים. פרסם למעלה מ-60 מאמרים בכתבי עת מדעיים, שחלקם פורסמו כפרקים בספרים במגוון נושאים הקשורים לתחום התמחותו - ספנות נמלים ותובלה משולבת. חיות חבר במערכות של מספר עיתונים אקדמיים. השתתף והרצה בכ-40 כנסים בארץ ובעולם.

שימש חבר ויושב-ראש בוועדות שונות במינהל האקדמי של אוניברסיטת חיפה. יועץ וחבר בוועדות מקצועיות ואיגודים מחוץ לאוניברסיטה.

ב-1992 מונה לתפקיד סגן נשיא למינהל באוניברסיטת חיפה. מאוקטובר 1993 שימש נשיא בפועל. בפברואר 1995 נבחר לכהונת נשיא אוניברסיטת חיפה.

מחקרים: תחבורה

מחקרים: תחבורה

פרסומי מוסד שמואל נאמן בתחום בוחנים, בין היתר, את ההשפעות הסביבתיות של אמצעי התחבורה השונים ואת הפוטנציאל, היתרונות והחסמים לשילוב תחליפי נפט במגזר התחבורה, ובתוכם, תחבורה חשמלית, תחליפים מבוססי פסולת וביו- אתנול, וכן את התועלות המשקיות מפרויקטים בתחבורה הציבורית, ממנהור כבישים ועוד.
שדרוג המערכת הכלכלית בצפון

שדרוג המערכת הכלכלית בצפון

באמצע שנת 2014 הונע מיזם המשותף למוסד שמואל נאמן ולמשרד הכלכלה, שמטרתו גיבוש תכנית לשיפור מהותי של המערכת הכלכלית בצפון. במהלך שנת 2015 הוגש דו"ח מסכם הכולל ניתוח המצב הכלכלי והחברתי בצפון, והמלצות למימוש עוגנים תשתיתיים מחוללי שינוי ומנועי צמיחה לא ליניאריים. עקרונות התוכנית אושרו בממשלה ב-2015 ובשנת 2016 דנה הממשלה בכל הנושאים שהומלצו שהם בליווי ובתמיכת מוסד שמואל נאמן.
Stratigic Development of National Infrastructure

אסטרטגיית פיתוח תשתיות לאומיות

פרויקט "אסטרטגיית פיתוח תשתיות לאומיות בישראל לשנת 2028", מתוך התכנית "ישראל 2028: חזון ואסטרטגיה כלכלית – חברתית בעולם גלובאלי", מתמקד בניתוח הביקושים העתידיים לתשתיות פיזיות במדינת ישראל והיכולת להקים מערכות תשתית הולמות העונות על הביקושים הצפויים בישראל בעוד 20 שנה. כמתווה ראשוני, קבע המחקר לבחון את הביקושים החזויים של התשתיות אל מול תשריט "עסקים כרגיל", תוך הדגשת הבעיות המרכזיות והאילוצים הקשורים בהבטחת ההיצע. הפרויקט מתייחס לתחומי התשתית הבאים: תחבורה יבשתית-כבישים ורכבות, מערך נמלי הים והאוויר, ייצור והפצת אנרגיה, תשתיות מים וסביבה ופיתוח כוח אדם נידרש והכשרתו בענפי הבינוי והתשתיות.
סוגיות לגיבוש תוכנית מטרופולין בצפון

סוגיות לגיבוש תוכנית מטרופולין בצפון

קידום ומיצוב של אזור הצפון כמטרופולין אטרקטיבי לתעשייה ולציבור הישראלי, נמצא חדשות לבקרים על סדר היום הציבורי. עבודה זו נועדה להעניק כלים לגיבוש תוכנית אטרקטיבית לצפון כך שייהפך למטרופולין מפותח כלכלית ותעסוקתית, תוך התבססות על מודלים חדשים לפיתוח אזורי ונתונים שרלוונטיים לאזור הצפון. הנתונים בפרויקט זה מתבססים בחלקם על עבודה שבוצעה במוסד שמואל נאמן לשדרוג כלכלי של אזור הצפון וניתוחם.
Future Trends in Israel Seamanship: Marine Manpower

מגמות עתידיות בספנות הישראלית: כוח אדם ימי

כ-99%, מהסחר הישראלי, מובל דרך הים. למרות הסכמי השלום עם ירדן ומצרים, בעתות מלחמה לא ניתן להסתמך הגובלות עם מדינות אלו כנתיב סחר יבשתי, לפיכך על ישראל לשמור ולפתח את הנתיב הימי שלה בעת שלום ולבטח בעתות מלחמה. מכן שמחקר זה התמקד בניתוח צרכי המשק הישראלי, תוך התייחסות להתפתחויות הצפויות של הספנות הישראלית והתפתחות התשתיות של נמלי ישראל.
Haifa Ports - The Growth Engines For the North of Israel

נמלי חיפה-מנועי צמיחה לצפון הארץ

הקשר בין הנמל ובין עיר הנמל ואזורה, הוא קשר דינמי רב ממדי. בסקירה זו, מערכת יחסי הגומלין נבחנת בממד הכלכלי. לאורך שנים, הנמל שימש כעוגן כלכלי איתן, אם כי במקרים לא מעטים נשאלה השאלה האם הנמל מביא להתפתחות העיר ואזורה או לחילופין, העיר היא זו שתורמת להתפתחות הנמל והאזור.
A Project for Developing an Infrastructure Corridor between Haifa Port and the Jenin Border Checkpoint

פרויקט פיתוח פרוזדור תשתיות בין נמל חיפה ומעבר גבול ג'נין

המטרה של הפרויקט הספציפי שהוגש ע"י מוסד שמואל נאמן במסגרת הפרויקט הכולל היא לפתח פרוזדור תשתיות יעיל ובר קיימא בין נמל חיפה, המועצה האזורית גלבוע ומעבר הגבול ליד העיר ג'נין אשר בסמוך לו יוקמו אזור תעשיה ומרכזים לוגיסטיים משני עברי הגבול.
Israel

מדיניות פיתוח תשתיות תחבורה בישראל

המחקר התמקד בהכנת מסמך מדיניות המהווה יעוץ בנושא תוכנית אב לתחבורה בהתאם להסכם בין המועצה הלאומית לכלכלה במשרד ראש הממשלה ומוסד שמואל נאמן. מטרת העבודה היא סיוע בגיבוש מדיניות שתיקבע על ידי הממשלה בנושא פיתוח התחבורה היבשתית במדינת ישראל בתחום פיתוח כבישים ומסילות ברזל וההשלכות על גורמים כלכליים, חברתיים וסביבתיים.
גודל טקסט:
שינוי צבעי האתר:
מקשי קיצור
S - עבור לתוכן העמוד
1 - עמוד הבית
4 - חיפוש
הצהרת נגישות